نیم قرن پاتیناژ در ایران

پاتیناژ در پیست یخ آزادی

نخستین پیست پاتیناژ ایران در بند زمان 

پاتیناژ، با فکر کردن به این نام چه چیزی به ذهنتان خطور می‌کند؟
شاید بتوان این فعالیت رویایی را یکی از زیباترین ورزش های جهان دانست. ورزشی که در عین زیبایی بسیار دشوار بوده و رسیدن به مراحل حرفه‌ای آن سالها تمرین و ممارست را طلب میکند. اما می‌دانید پاتیناژ در ایران چه جایگاهی دارد؟ آیا امکان انجام این ورزش برای عموم وجود دارد؟ از چه زمانی وارد کشورمان شد و امروزه در چه وضعیتی قرار دارد؟
اگر به دنبال یافتن پاسخ این سوالها هستید، تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

پاتیناژ، یکی از جذاب ترین ورزش های زمستانی
     پاتیناژ، یکی از جذاب ترین              ورزشهای زمستانی

تاریخچه پاتیناژ در ایران

شاید اطلاع نداشته باشید که روزگاری تهران میزبان بازی های المپیک آسیایی بود. ورزشگاه آریامهر که حال آن را با نام ورزشگاه آزادی می‌شناسیم، به منظور میزبانی همین بازی‎‌ها طراحی و ساخته شد. شنیدن نام ورزشگاه آزادی احتمالا شما را به یاد استادیوم 100 هزار نفری و فوتبال بیاندازد، اما این ورزشگاه عظیم که همچنان آن را جزو بزرگترین مجموعه های ورزش جهان می‌شناسند، زمین بسکتبال، والیبال، پیست یخ، پیست تنیس، پیست کارتینگ و اتومبیلرانی، قایقرانی و … را نیز شامل می‌شود.
در اصل ورزش پاتیناژ یا حرکات موزون روی یخ در ایران، پس از ساخت ورزشگاه 12 هزار نفری آریامهر پا گرفت. بنابراین عمر این رشته در ایران را بیش از نیم قرن میتوان دانست. جالب است بدانید این مجموعه که با نام استادیوم 12 هزار نفری شناخته میشود، نهایتا میتواند میزبان 7500 نفر باشد اما باتوجه به اینکه از روز ابتدایی ساخت میان مردم با نام دوازده هزار نفری شناخته شد، همچنان آن را با این نام میخوانند. این ورزشگاه همچنان بزرگترین سالن سرپوشیده و چند منظوره ایران است.

 

پیست یخ مجموعه آزادی
                پیست یخ مجموعه آزادی

 

مربیان یا ورزشکاران رشته پاتیناژ همگی اعتقاد دارند، حضور روی پیست یخ بهترین بخش برنامه هفتگی آنهاست و معتقد هستند یک بار اسکیت روی یخ شما را چنان مجذوب میکند که برای باقی عمر نمیتوانید از انجام آن دست بردارید. اما افسوس که عمر پیست یخ ورزشگاه آزادی به سه سال نرسید و عوامل گوناگونی ازجمله هزینه های نگهداری و تعمیرات بالا سبب شد این پیست تعطیل شده و کاربری های دیگری پیدا کند.

این پیست یخ برای 25 سال مهجور مانده بود تا سال 1382 که تصمیماتی در راستای راه اندازی مجدد آن گرفته شد. این مجموعه در دهه فجر همان سال، با حضور عوامل نام آشنای اسکیت و اسکی ایران بازگشایی شد. اما متاسفانه حتی پس از راه اندازی مجدد هم شاهد برگزاری مسابقه ای در این مجموعه نبودیم.

پاتیناژ حدود نیم قرن پیش وارد ایران شد
         پاتیناژ حدود نیم قرن پیش وارد ایران شد

جایگاه پاتیناژ در ایران امروز

با ساخته شدن پیست یخ ایران مال، ورود به دنیای ورزش های مبتنی بر برف و یخ دیگر رویا نبود. امروزه مسابقات و تمرینات زیادی در این مجموعه انجام میشود که از جمله آنها میتوان به مسابقات ملی و بین المللی هاکی روی یخ یا تمرینات پاتیناژ علاقه مندان این رشته اشاره کرد. در همین زمینه از شما دعوت میکنیم شاهد اجرای زیبای پاتیناژ از آقای محمود نیک پور در آپارات ما باشید.

 

پاتیناژکار ایرانی محمود نیک پور
            پاتیناژکار ایرانی محمود نیک پور

 

پیشگامان تجارت و توسعه پایدار به عنوان اولین و تنها سازنده پیست یخ در ابعاد استاندارد در ایران آمادگی خود را برای ساخت مجموعه‌های مشابه در سرتاسر کشور عزیزمان اعلام می‌دارد. برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید به شبکه های اجتماعی این گروه مهندسی بازرگانی ازجمله لینکدین و اینستاگرام سر بزنید، یا با شماره های درج شده در سایت تماس حاصل فرمایید تا متخصصان مجرب ما پاسخگوی هرگونه سوالات احتمالی شما باشند.

درباره ما

شرکت پیشگامان ماموریت دارد تا با بهره گیری و آموزش نیروهای فنی و مهندسی کار آمد و فارغ التحصیلان دانشگاه های معتبر و بکارگیری آنان در واحدهای مختلف اعم از بازاریابی و فروش ، بازرگانی و مهندسی ، ضمن ترجمه صحیح نیازمندی های صنعت جهت ارائه به شرکت های معتبر خارجی ، مشاور قابل اعتمادی برای صنعت کشور جهت تهیه و تامین و انتخاب بهترین گزینه ها جهت حل مشکلات و محدودیت ها در نتیجه افزایش بهره وری واحدهای متقاضی گردد.

آخرین مقالات

This site is registered on wpml.org as a development site.