نیاز به فیلتراسیون صنعتی در حرفه‌های گوناگون

فیلتراسیون در صنعت

صنایعی که نمی‌دانستید به فیلتراسیون صنعتی نیاز دارند

در مقالات پیشین به انواع فیلتراسیون و اجزا مورد نیاز برای هرکدام، مانند فیلتر ممبران و غیره، اشاره کردیم. حتما شنیده‌اید هرجا آب باشد، زندگی همانجاست. میدانیم که برای برپایی هر نوع صنعتی به وجود آب احتیاج داریم، اما صنایعی هستند که هرگز حدس نمی‌زدیم به فیلتراسیون صنعتی نیازمند باشند. اگر مشتاق هستید با این بخش از صنایع بیشتر آشنا شوید، تا پایان این مقاله ما را همراهی فرمایید.

بحران آب و صنایع پر مصرف

هر روز اخباری درباره بحران آب و کمبود آن در سراسر جهان، میشنویم و از خود میپرسیم چه کمکی از دست ما برای حل این مشکل برمی‌آید؟ حقیقت این است که حجم بسیار زیادی از آب مصرفی جهان در دو بخش کشاورزی و صنایع به هدر می‌رود. این بدان معنا نیست که شما میتوانید با خیال راحت شیر آب خانه را باز بگذارید و عذاب وجدان نداشته باشید! اگر کمی با دقت به این موضوع فکر کنیم، متوجه خواهیم شد که میزان مصرف خانگی در مقیاس با مصارف صنعتی، بسیار ناچیز است. در ادامه چند مورد از این صنایعی را نام میبریم که هرگز تصور نمیکردیم تا این اندازه به آب تصفیه شده و پکیج‌های فیلتراسیون نیازمند باشند:

  • صنایع داروسازی و علوم آزمایشگاهی

    با توجه به حساسیت سازمان بهداشت جهانی و واحدهای دارویی هر کشور، آب مورد مصرف در این صنایع باید از استانداردهای خاصی برخوردار باشد. به طور مثال، آب مصرفی در ساخت دارو باید شاخص HPW داشته باشد. بدین معنا که این آب باید فوق خالص باشد و حتی از آب آشامیدنی نیز تمیزتر محسوب گردد. با توجه به این حساسیت ها، روش تصفیه در این صنایع، اسمز معکوس صنعتی یا همان RO است. البته مراحل تصفیه به اسمز معکوس خلاصه نمیشوند و بعد از آن، تصفیه رزینی نیز انجام میگردد. این امر به منظور حذف کامل همه املاح انجام میشود.

نیاز به فیلتراسیون در علوم آزمایشگاهی
فیلتراسیون و علوم آزمایشگاهی
  • مراکز پرورش ماهی

    ناگفته پیداست که این محیط تا چه اندازه به وجود آب با استانداردهای خاص نیازمند است. اینکه آب مصرفی شور یا شیرین باشد، PH آن در دسته اسیدی یا بازی قرار بگیرد و دمای آب سرد یا گرم باشد، بستگی به نوع ماهی پرورشی دارد. میزان حساسیت آب مصرفی حوضچه‌های پرورش ماهی، به اندازه آب استفاده شده در صنایع داروسازی بالا نیست. البته میتوانیم برای فیلتر آب در این صنعت نیز از روش اسمز معکوس بهره ببریم. به طور مثال یکی از مواردی که حذف آن اهمیت بسیار بالایی دارد، آمونیاک است. وجود حتی درصد کمی آمونیاک منجر به مرگ ماهی‌ها میشود. اما وجود آلاینده های فیزیکی مانند جلبک یا پلانگتون در آب این حوضچه ها مشکلی ایجاد نمی‌کند.

فیلتراسیون در حوضچه پرورش ماهی
فیلتراسیون در استخرهای پرورش ماهی
  • صنایع نساجی

    اگر بشنوید که برای تولید یک شلوار جین حدود سه هزار گالن آب مصرف میشود، قطعا تعجب کرده و از لباسهایتان بیش از پیش مراقبت خواهید کرد! صنعت مد یکی از آسیب زننده ترین صنایع به محیط زیست است و این امر موضوعی است که اکثریت جامعه از آن بی خبرند. برای شستشو و رنگ آمیزی الیاف موردنیاز در صنعت نساجی، به آب بدون سختی و تصفیه شده نیازمندیم. اگر سختی آب از حد مشخصی بیشتر باشد، لکه روی پارچه باقی میگذارد و این چیزی نیست که خریداران بپذیرند. بنابراین آب مورد استفاده در نساجی هم باید با دقت بالایی تصفیه شود و شامل ذرات محلول مانند آهک و مواد معدنی نباشد. به همین دلیل این حرفه به فیلتراسیون صنعتی با دقت بالا بسیار نیازمند است.

رنگ آمیزی پارچه توسط دیتگاه ها در صنعت نساجی
رنگرزی پارچه به وسیله آب تصفیه شده

سخن آخر

مشاغلی که به آب تصفیه شده و فیلتراسیون صنعتی نیازمند و از نظر ما دور ماندند، محدود به این چند مورد نمی‌شود. در آینده در این باره بیشتر صحبت خواهیم کرد. ممنونیم که تا پایان این مقاله با ما همراه بودید. متشتاق شنیدن نظرات شما در شبکه‌های اجتماعی خود مانند لینکدین یا اینستاگرام هستیم. همچنین میتوانید همه روزه از ساعت 9 الی 17 با مشاوران متخصص ما تماس حاصل فرمایید.

پیشگامان تجارت و توسعه پایدار، ارائه دهنده نوین‌ترین روش های فیلتراسیون در ابعاد صنعتی

درباره ما

شرکت پیشگامان ماموریت دارد تا با بهره گیری و آموزش نیروهای فنی و مهندسی کار آمد و فارغ التحصیلان دانشگاه های معتبر و بکارگیری آنان در واحدهای مختلف اعم از بازاریابی و فروش ، بازرگانی و مهندسی ، ضمن ترجمه صحیح نیازمندی های صنعت جهت ارائه به شرکت های معتبر خارجی ، مشاور قابل اعتمادی برای صنعت کشور جهت تهیه و تامین و انتخاب بهترین گزینه ها جهت حل مشکلات و محدودیت ها در نتیجه افزایش بهره وری واحدهای متقاضی گردد.

آخرین مقالات

This site is registered on wpml.org as a development site.