کاربرد فیلتر ممبران در تصفیه آب

کاربرد ممبران در فیلتراسیون

ممبران چه کاربردی در تصفیه آب دارد؟

پیش از اینکه به این سوال پاسخ دهیم، باید ابتدا بررسی کنیم که فیلتر ممبران یا ممبرین چیست و چه جنسی دارد. این غشا پالایشی، اسامی مختلفی در بازار دارد و به طرق مختلف تلفظ میشود. از جمله این اسامی میتوان به غشا نیمه تراوا یا فناوری غشا اشاره نمود. پیش‌تر از ممبران در مقاله آشنایی با عملکرد فیلتراسیون و بخش اسمز معکوس RO یاد کرده بودیم. بیان کرده بودیم که وجود این عنصر برای انجام عملیات اسمز معکوس الزامی است، اما به بررسی دیگر ویژگی های این غشا نپرداختیم. امروز به سراغ معرفی این ماده و انواع آن در بازار ایران رفته‌ایم.

اگر بخواهیم اصل کار ممبران را به شکل خلاصه و به زبان بسیار ساده توضیح دهیم، باید بگوییم که جنس ممبران به گونه‌ای است که سبب می‌شود جامدات معلق از آب گرفته شود، در عین حال که جریان عبوری آب ادامه دارد. آلاینده های شیمیایی، فیزیکی و بیولوژیکی نمیتوانند از منافذ فیلتر ممبران عبور کنند. همانطور که در مقالات پیشین اشاره کرده بودیم هر فیلتری منافذی با قطرهای گوناگون دارد که هر کدام از این منافذ ابعاد خاص خود را دارند. قطر منافذ فیلتر ممبرین حدودا 0.0001 میکرون است.

اجزای تشکیل دهنده فیلتر ممبران

فیلتر ممبران یا ممبرین چند جز مهم دارد که این اجزا را در ادامه بررسی کرده و توضیح می‌دهیم:

• غشای نیمه تراوا
برای درک بهتر غشا نیمه تراوا میتوانید یک صفحه را تصور کنید که از منافذ بسیار کوچک ساخته شده است. ذراتی که از قطر این منافذ بزرگتر باشند، اجازه عبور ندارند. در نتیجه آب خروجی تمیز و بدون آلاینده فیزیکی خواهد بود.

• مجرای خروجی فاضلاب
ذراتی که پشت صفحه ممبران باقی می‌مانند باید به طریقی از چرخه شیرین کردن یا تصفیه آب خارج شوند. به همین سبب ما به یک مجاری فاضلاب نیاز داریم که این ذرات را از چرخه خارج کند.

• مجرای خروجی آب
در مرحله نهایی، آبی که پس از عبور از فیلتر ممبران تمیز و تصقیه شده، از این خروجی به بیرون دستگاه هدایت می‌شود تا به مصرف آشامیدنی یا صنعتی برسد.

به طور کلی باید بدانید، هر دستگاهی که از ممبران بهره میبرد این سه رکن اصلی را شامل میشود، البته بنا به نوع فیلتر ممبران یا نحوه فیلتراسیون مدنظر کارفرما این ارکان میتوانند بیشتر باشند.

قطرات آب پس از عبور از ممبران فیلتر میشوند
قطرات آب از آلاینده‌ها پاک می‌شوند

آیا ممبران انواع مختلف دارد؟

بله انواع گوناگونی از فیلتر ممبران در بازار موجود است که هر کدام از این انواع، ویژگی خاص خود را دارند. چند نمونه از این تقسیم بندی ها را در ادامه مشاهده میفرمایید:

• ممبران اسمز معکوس
اسمز معکوس هم برای استفاده آشامیدنی و هم در آب صنعتی برای دیگ بخار، کاربرد دارد. آب ورودی این نوع از صافش، توسط پمپ، فشار بالایی می‌یابد و پس از عبور از فیلترهای ممبران، آلاینده ها و ناخالصی های خود را از دست میدهد. از جمله مواردی که در این نوع فیلتر میشوند، میتوان به نمک، یون، نیترات، سولفات، سرب، کلر و … اشاره کرد. روش اسمز معکوس روی کیفیت آب خروجی بسیار تاثیر دارد و این روزها از محبوبیت بالایی برخوردار است.

• ممبران اولترافیلتراسیون
اولترافیلتراسیون یا UF، بر پایه غشای نیمه تراوا عمل میکند. در این روش برخلاف نوع NF، قادر به حذف یون ها و مولکول های کوچک موجود در آب نیستیم. البته ویژگی این روش، مقاومت بالا در برابر کلر است. به همین دلیل می توان برای شستشو و تمیز کردن آن از کلر بهره برد.

• ممبران نانوفیلتراسیون(NF)

فیلتر ممبران موجود در دستگاه های تصفیه آب به کمک نانو فیلتراسیون از دو بخش تشکیل شده اند که یک بخش، نقش محافظ را برای دستگاه در برابر فشار ایفا نموده و بخش دیگر جدا کننده آب از ناخالصی ها می باشد. NF دارای منافذی به اندازه یک نانو بوده و از ورود ناخالصی ها با اندازه بیشتر از 0.0001 جلوگیری می‌کند. پس از عبور آب از این غشا، تنها اجزای محلول در آب، یون های مفید برای بدن انسان در آب هستند. بنابراین این نوع برای مصرف آشامیدنی و خانگی مناسب است.

با استفاده از ممبران چه آلاینده‌هایی از بین می‌روند؟

  • نمک های محلول و غیر محلول در آب
  • فلزات سنگینی که سرطانزا هستند و در آب محلول اند
  • نیترات
  • باکتری ها و قارچ ها
  • هر نوع ذرات جامد معلق در آب با اندازه کمتر از یک نانو

 

ما را در اینستاگرام دنبال کنید تا درباره توانمندی های شرکت و پروژه های در دست، اطلاعات بیشتری کسب فرمایید.

 

درباره ما

شرکت پیشگامان ماموریت دارد تا با بهره گیری و آموزش نیروهای فنی و مهندسی کار آمد و فارغ التحصیلان دانشگاه های معتبر و بکارگیری آنان در واحدهای مختلف اعم از بازاریابی و فروش ، بازرگانی و مهندسی ، ضمن ترجمه صحیح نیازمندی های صنعت جهت ارائه به شرکت های معتبر خارجی ، مشاور قابل اعتمادی برای صنعت کشور جهت تهیه و تامین و انتخاب بهترین گزینه ها جهت حل مشکلات و محدودیت ها در نتیجه افزایش بهره وری واحدهای متقاضی گردد.

آخرین مقالات

This site is registered on wpml.org as a development site.