انواع الکتروموتور را می‌شناسید؟

تحویل انواع الکتروموتور

آشنایی با انواع الکتروموتور

الکتروموتور را میتوان قلب هر دستگاه صنعتی دانست. تقریبا میتوان گفت هرجایی سخن از انرژی الکتریکی باشد، پای یک موتور الکتریکی در میان است. همانطور که در مقالات پیشین اشاره کردیم، کار اصلی موتور الکتریکی تبدیل نیروی مکانیکی به الکتریکی است. از جمله توانمندی های گروه مهندسی بازرگانی پیشگامان تجارت و توسعه پایدار، تامین تجهیزات از برندهای معتبر جهانی از سراسر دنیاست. در مقاله امروز به بررسی انواع الکتروموتور پرداخته ایم. این موتورهای الکتریکی به طور کلی به دو دسته جریان مستقیم و جریان متناوب تقسیم میشوند. که در ادامه به بررسی زیرشاخه های این دو می پردازیم.

الکترو موتورهای DC

موتور DC هر موتور یک نوع ماشین الکتریکی دوار است که انرژی الکتریکی را از جریان مستقیم (DC) به انرژی مکانیکی تبدیل می کند.
انواع آن عبارتند از:
1. موتورهای 12 ولت
یک موتور 12 ولت DC ارزان و کوچک است، اما به اندازه کافی قدرتمند است که برای کاربردهای مختلف مورد استفاده قرار گیرد. یکی از ویژگی های موتور 12 ولت DC ولتاژ عملیاتی آن است. مشخصات کلیدی یک موتور 12 ولت DC عبارتند از: گشتاور بالا، سرعت، جریان و قدرت.
2. موتور بدون جارو
موتور بدون جارو نوعی موتور DC (موتور BL یا موتور BLDC) است که به عنوان موتور جابه جا شونده الکترونیکی (موتور EC یا ECM) نیز شناخته می شود. همچنین می توان آن را یک موتور DC چند زمانه نامید. این موتور از نیروی الکتریکی جریان مستقیم استفاده می کند.
3. موتورهای استپر
یک موتور DC بدون جارو است که یک دور کامل را به تعدادی پله معادل تقسیم می کند. ممکن است دستور داده شود که موقعیت موتور در یکی از مراحل مساوی بدون استفاده از حسگر موقعیتی برای بازخورد تغییر کند و ثابت بماند، تا زمانی که موتور برای استفاده از نظر سرعت و گشتاور اندازه مناسبی داشته باشد.

انواع الکتروموتور نوع جریان مستقیم
انواع الکتروموتور نوع جریان مستقیم

الکترو موتورهای AC

موتور AC یک موتور الکتریکی است که توسط یک جریان متناوب (AC) کار می کند. موتور AC به طور کلی از دو بخش اصلی تشکیل شده است: 1. مولد بیرونی با سیم پیچ هایی که توسط یک جریان متناوب برای ایجاد یک میدان مغناطیسی چرخان فعال می شود.2. روتور داخلی متصل به شفت، دومین میدان مغناطیسی چرخاننده را ایجاد می کند.

1. موتورهای الکتریکی 1HP
اسب بخار یا HP یک واحد استاندارد است که برای بیان میزان مصرف انرژی مکانیکی استفاده می شود. سطح توان یک اسب بخار تقریباً برابر با 746 وات یا 0.746 کیلو وات است. در حالی که اسب بخار و کیلووات را می توان به واحدهای ابعادی مشابه کاهش داد، اسب بخار به سختی برای بیان قدرت به جز مکانیکی استفاده می شود.
2. موتورهای الکتریکی 2HP
درست مانند موتور الکتریکی 1HP، یک موتور الکتریکی 2HP با تولید توان در شفت خود به همان شیوه کار می کند. در کیلووات، این توان حدود 1.49 کیلووات است که می تواند از نوع DC یا AC (تک فاز یا سه فاز) باشد. یک موتور الکتریکی 2HP برای تغذیه پروانه های قایق و فن های خنک کننده صنعتی یا به عنوان موتور القایی استفاده می شود.

 

موتور AC
موتور AC

3. موتورهای 3 فاز
موتورهای سه فاز از نوع موتورهای AC هستند که نمونه دقیقی از موتورهای القایی است که موتور ناهمزمان نیز نامیده می شود. موتورها از سه جزء اصلی تشکیل شده اند – روتور، مولد و محفظه.
4. موتورهای تک فاز
موتور تک فاز یک ماشین دوار با نیروی الکتریکی است که می تواند انرژی الکتریکی را به انرژی مکانیکی تبدیل کند. با استفاده از یک منبع تغذیه تک فاز کار می کند. و دو نوع سیم دارند: برق و نول. توان آنها می تواند تا 3 کیلو وات برسد و ولتاژ ورودی متفاوت دارن، در بسیاری از موارد این موتورها کوچک با گشتاور کم هستند.

5. موتورهای صنعتی
موتورهای الکتریکی صنعتی، نیروی الکتریکی را به نیروی مکانیکی تبدیل می کنند. موتورهای صنعتی نیروی چرخشی یا خطی تولید می کنند. اگرچه انواعی از موتورهای صنعتی وجود دارند که از منابع جریان DC تغذیه می‌کنند، اما اغلب توسط منابع جریان متناوب (AC) مانند شبکه برق یا ژنراتورها انرژی می‌گیرند.
6. موتورهای Servo
یک محرک خطی یا چرخشی است که کنترل دقیق موقعیت خطی یا زاویه ای، شتاب و سرعت را امکان پذیر می کند. و شامل یک موتور همراه با یک سنسور برای بازخورد موقعیت است. همچنین به یک کنترلر نسبتاً پیچیده برای این نوع موتور نیاز میباشد.

 

سخن آخر

امید است خواندن این مقاله شما را با انواع گوناگون الکتروموتور آشنا کرده باشد. از جمله برندهای مطرحی که در سرتاسر جهان اقدام به ساخت الکتروموتور جریان مستقیم و متناوب میکنند میتوان به زیمنس اشاره کرد که پیشگامان تجارت تجربه و افتخار همکاری با این برند معتبر آلمانی را داشته است. در لینکدین و اینستاگرام مجموعه ما میتوانید.

درباره ما

شرکت پیشگامان ماموریت دارد تا با بهره گیری و آموزش نیروهای فنی و مهندسی کار آمد و فارغ التحصیلان دانشگاه های معتبر و بکارگیری آنان در واحدهای مختلف اعم از بازاریابی و فروش ، بازرگانی و مهندسی ، ضمن ترجمه صحیح نیازمندی های صنعت جهت ارائه به شرکت های معتبر خارجی ، مشاور قابل اعتمادی برای صنعت کشور جهت تهیه و تامین و انتخاب بهترین گزینه ها جهت حل مشکلات و محدودیت ها در نتیجه افزایش بهره وری واحدهای متقاضی گردد.

آخرین مقالات

This site is registered on wpml.org as a development site.