انواع اعتبار اسنادی

اعتبارات اسنادی

اعتبار اسنادی از دیگر روش های تامین مالی اعتباری 

یکی از اصلی ترین وجوه تمایز پیشگامان تجارت با سایر فعالین در حوزه بازرگانی، توانایی این گروه در یاری دادن به شما برای تامین مالی پروژه به شکل اعتباری است. اگر شما به عنوان کارفرما نگرانی کسری بودجه دارید. این مقاله متعلق به شماست. پیش از این در مقالات گوناگونی با فایننس و یوزانس آشنا شدیم و تفاوت این دو مورد را دریافتیم. امروز به بررسی انواع گوناگون اعتبار اسنادی می پردازیم که در سطح بین الملل با نام letter of credit شناخته میشود. بنابراین در ابتدا باید بدانیم اعتبار اسنادی چیست.

اعتبار اسنادی(ال سی) به چه معنا است؟

اعتبار اسنادی یا اعتبار نامه(ال سی)، نامه ای از یک بانک است که تضمین می کند وجه پرداختی خریدار به فروشنده به موقع و با مبلغ صحیح دریافت می شود.
در صورتی که خریدار قادر به پرداخت هزینه خرید نباشد، بانک ملزم به پرداخت کل یا باقیمانده مبلغ خرید خواهد بود. ممکن است به عنوان یک تسهیلات ارائه شود.
با بررسی انواع گوناگون lc با این روش بیشتر و بهتر آشنا خواهید شد.

اعتبارات اسنادی
                     اعتبارات اسنادی

 

انواع گوناگون اعتبارات اسنادی

 

  1.  ال سی غیر قابل فسخ: بدون رضایت ذینفع(فروشنده) نمیتوان آن را لغو یا تغییر داد. این نوع ال سی منعکس کننده مسئولیت مطلق بانک(شخص صادر کننده) در قبال طرف حساب دیگر است.
  2. ال سی قابل فسخ: این نوع ال سی میتواند توسط بانک( صادر کننده) ، بنا به خواسته مشتری بدون توافق قبلی توسط ذی نفع (فروشنده) لغو و یا اصلاح شود. بانک پس از ابطال ال سی هیچگونه تعهدی در قبال ذینفع – ذینفعان نخواهد داشت.
  3.  ال سی جانشین: این نوع ال سی به ضمانتنامه بانکی نزدیک تر است و فرصت همکاری انعطاف پذیرتری را به دوطرف معامله میدهد. در صورتی که مشتری بانک از توافقنامه کوتاهی کند بانک متعهد پرداخت به شخص ثالث است.
  4. ال سی تایید شده : در این نوع ال سی، صرف نظر از پرداخت توسط بانک صادر کننده ال سی، علاوه بر ضمانت نامه بانکی صادر شده ، توسط بانک فروشنده و یا هر بانک دیگر تایید میشود. ،( بانک تایید کننده ال سی مسئول اجرای تعهدات است.)
  5. ال سی تایید نشده: در این نوع ال سی ، بانک صادرکننده ال سی مسئولیت پرداخت این ال سی را عهده دار است. ال سی قابل انتقال: این ال سی فروشنده را قادر می‌سازد تا بخشی از اعتبار اسنادی را به طرف(های) دیگر اختصاص دهد. و در مواردی مورد استفاده قرار میگیرد که فروشنده تنها سازنده کالا نیست و برخی از قطعات را از طرف های دیگر خریداری می کند، بر اساس آن ذینفع (ذینفع اول) می‌تواند از بانکی که به طور خاص در این اعتبار مجاز شده است، اعتباری را درخواست کند ، و به طور کامل یا جزئی، به یک یا چند ذینفع ثانویه منتقل کند.

 

ال سی انواع گوناگونی دارد
ال سی انواع گوناگونی دارد

 

6. ال سی پشت به پشت: این نوع ال سی صدور ال سی دوم را بر اساس اعتبار اسنادی اول در نظر می گیرد. طبق دستورالعمل خریدار به نفع واسطه حساب افتتاح می شود و بر اساس این ال سی و دستورالعمل واسطه یک ال سی جدید به نفع فروشنده کالا افتتاح می شود، اعتباری است که توسط ذینفع یک اعتبار که قادر یا مایل به تهیه و ارسال کالا نیست، با اتکاء بر اعتباری که توسط خریدار به نفع وی گشایش یافته جهت صادرکننده دیگری گشایش می‌یابد، اعتباری است که توسط ذینفع یک اعتبار که قادر یا مایل به تهیه و ارسال کالا نیست، با اتکاء بر اعتباری که توسط خریدار به نفع وی گشایش یافته جهت صادرکننده دیگری گشایش می‌یابد.

7. اعتبار اسنادى نقدى و يا ديدارى: طبق این ال سی، پرداخت بلافاصله (حداکثر ظرف 7 روز) پس از ارائه مدارک مورد نیاز به فروشنده انجام می شود. اعتبارى است که پرداخت وجه معامله بلافاصله بعد از رؤيت اسناد و در صورت عدم مغايرت آن به فروشنده (ذى‌نفع اعتبار) تحقق مى‌يابد.

8. پرداخت به صورت معوق-مدت دار: طبق این ال سی، پرداختی به فروشنده هنگام ارائه اسناد انجام نمی شود، بلکه در یک دوره بعدی که در اعتبار اسنادی تعریف شده است پرداخت انجام میگیرد. در واقع یک اعتبار اسنادی تجاری است که طی تاریخ سررسید مشخص شده‌ای در آینده به ذینفع پرداخت میگردد.

9. بند قرمز: فروشنده می تواند قبل از ارسال کالا و ارائه مدارک مورد نیاز، برای مبلغ توافق شده ال سی، درخواست پیش پرداخت کند. به این دلیل بند قرمز نامیده می شود که معمولاً با رنگ قرمز روی سند چاپ می شود تا توجه را به مدت زمان پیش پرداخت جلب کند.

سخن آخر

امید است خواندن این مقاله به شما کمک کرده باشد که اعتبار اسنادی را بهتر شناخته باشید، با دنبال کردن ما در لینکدین میتوانید از سایر شاخه های فعالیت ما باخبر شوید. سپاسگزاریم که تا انتهای این مطلب با ما همراه بودید.

درباره ما

شرکت پیشگامان ماموریت دارد تا با بهره گیری و آموزش نیروهای فنی و مهندسی کار آمد و فارغ التحصیلان دانشگاه های معتبر و بکارگیری آنان در واحدهای مختلف اعم از بازاریابی و فروش ، بازرگانی و مهندسی ، ضمن ترجمه صحیح نیازمندی های صنعت جهت ارائه به شرکت های معتبر خارجی ، مشاور قابل اعتمادی برای صنعت کشور جهت تهیه و تامین و انتخاب بهترین گزینه ها جهت حل مشکلات و محدودیت ها در نتیجه افزایش بهره وری واحدهای متقاضی گردد.

آخرین مقالات

This site is registered on wpml.org as a development site.