نوآوری و بهبود زندگی

نوآوری و بهبود زندگی

نوآوری این روزها تبدیل به یک کلمه رایج شده است، اما مفهومی مهم را نشان می دهد، که دائماً جهان را تغییر می دهد.

هر زمان فردی ایده، محصول یا خدمات جدیدی را مطرح می کند که از فناوری مدرن بهره می برد و یا راه های جدیدی، برای انجام کارها پیدا می کند، بخشی از نوآوری بوده است. روز نوآوری برای گرامی داشت تمامی این دست آوردها و تشویق افراد به نوآوری است، تا بتوانیم آینده ای بهتر با تغییراتی شگرف داشته باشیم.

ایده روز نوآوری

ایده اصلی این روز قدردانی از زحمات مخترعانی است که نوآوری و تغییر در زمینه علم و فناوری را به ارمغان می آورند. مؤسسه تاریخ علم و انجمن صنایع شیمی این روز را برای قدردانی از مخترع هایی که در گذشته اختراعات انقلابی انجام داده‌اند و هنوز هم مانند سال‌ها پیش مفید هستند، ایجاد کردند.

روز نوآوری همچنین به کودکان خردسال انگیزه می دهد تا در زمینه های مورد علاقه خود خلاق و مبتکر باشند. اصطلاح “نوآوری” در قرن نوزدهم محبوبیت پیدا کرد.
در دوره ای بود که انقلاب صنعتی برای رشد و توسعه اقتصادی در بریتانیای کبیر آغاز شد. در این دوران، تمرکز اصلی مخترعان بر نوآوری های فنی بود.

علاوه بر این، ظهور فرهنگ مصرف‌گرایی که در دهه 1700 آغاز شد و در دهه 1920 در بخش‌های مختلف جهان گسترش یافت، سازمان‌های تجاری مختلف را نیز تشویق کرد تا کالاها و خدمات نوآورانه ارائه دهند. آزمایشگاه‌هایی برای تحقیق و آزمایش نیز در ایالات متحده و کشورهای اروپایی تأسیس شد که از طریق آژانس‌ها و دولت‌ها تأمین مالی می‌شدند.

در روز نوآوری، نوآوران مشتاق، مشاغل و دانشمندان در یک پلت فرم واحد گرد هم می آیند تا محصولات و خدمات پایدار را برای نسل های آینده توسعه دهند.

خلاقیت و نوآوری از گذشته تا امروز

درگذشته سیستم آموزشی مبتنی بر انتقال اطلاعات از اساتید و معلم ها به دانش آموزان بوده است. اما با گذشت زمان این سیستم آموزشی تغییر کرده است.

سیستم آموزش نوین بر اساس رشد و پرورش نوآوری و خلاقیت در کودکان، دانش آموزان و دانش جویان است. در چنین سیستمی استاد و آموزگار چگونگی حل مسائل را، به دانش آموزان ارائه می دهند، نه راه حل مسائل را !

درواقع این دانش آموز است که باید با قدرت تفکر، خلاقیت و ابتکار شروع به پیدا کردن راه حل های جدید کند.
هنگامیکه پاسخ سؤالات و مسائل در اختیار دانش آموز باشد او دیگر فرصتی جهت نوآوری و خلاقیت ندارد.
سیستم های آموزشی نوین باید تمرکز اصلیشان را برروی پرورش و رشد نوآوری افراد بگذارند.

خلاقیت همانند هوش و تفکر فرآیندی پویا است و امکان رشد و پرورش آن وجود دارد، اما این به معنای یکسان بودن این ها با یکدیگر نیست. با گذشت زمان به این موضوع پی برده شد که الزاما افرادی که هوش خوبی دارند خلاق نیستند و بالعکس.

نوآوری و خلاقیت در سیستم آموزشی ایران

متأسفانه باید گفت که در نظام آموزشی ایران رشد و پرورش نوآوری و خلاقیت، جایگاهی ندارد. بیشتر معلم ها و اساتید به روش های سنتی و ذهنی مملو از کلیشه های قدیمی به تدریس می پردازند و کتب درسی موجود، با محتوایی یکنواخت و بدون تغییر و به روز رسانی هر ساله در اختیار دانش آموزان قرار میگیرد.

البته باید گفت که این روزها با وجود مشکل کتاب های درسی قدیمی اما بعضی از مدارس در تلاش اند که سیستم های آموزشی مبتنی بر خلاقیت و نوآوری داشته باشند و در آن به کشف و رشد استعداد های کودکان و جوانان بپردازند. اما چند درصد از کوکان و جوانان ما امکان و سرایطمالی دسترسی به این نوع مدارس را دارند؟

نکته ای که در این موضوع وجود دارد این است که با وجود رشد مدارس و سیستم های آموزشی، این سیستم ها فقط در اختیار قشر محدودی از جامعه، تحت عنوان مدارس غیرانتفاعی است. در حالیکه تمام کودکان یک کشور باید بتوانند از یک حقوق برابر و سیستم آموزشی نوین بهره ببرند.

منبع:

daysoftheyear

khabaronline

درباره ما

شرکت پیشگامان ماموریت دارد تا با بهره گیری و آموزش نیروهای فنی و مهندسی کار آمد و فارغ التحصیلان دانشگاه های معتبر و بکارگیری آنان در واحدهای مختلف اعم از بازاریابی و فروش ، بازرگانی و مهندسی ، ضمن ترجمه صحیح نیازمندی های صنعت جهت ارائه به شرکت های معتبر خارجی ، مشاور قابل اعتمادی برای صنعت کشور جهت تهیه و تامین و انتخاب بهترین گزینه ها جهت حل مشکلات و محدودیت ها در نتیجه افزایش بهره وری واحدهای متقاضی گردد.

آخرین مقالات

This site is registered on wpml.org as a development site.