پایش وضعیت (condition monitoring) چیست؟

نگهداری و تعمیرات بر اساس وضعیت (CBM)، مؤثرترین استراتژی موجود برای مدیریت دارایی‌های فیزیکی است که برای پیاده‌سازی این استراتژی از ابزار پایش وضعیت (Condition Monitoring) استفاده می‌شود. در CM تعمیر براساس وضعیت ماشین که تحت مراقبت قرار دارد، انجام می‌شود.

پایش وضعیت به چه معناست؟

نگهداری و تعمیرات بر اساس وضعیت (CBM)، مؤثرترین استراتژی موجود برای مدیریت دارایی‌های فیزیکی است. برای پیاده‌سازی این استراتژی از ابزار پایش وضعیت (Condition Monitoring) استفاده می‌شود. در CM تعمیر براساس وضعیت ماشین که تحت مراقبت قرار دارد، انجام می‌شود. در این روش به جای تعمیرات ادواری، پایش وضعیت ماشین به صورت دوره‌ای صورت گرفته. در این حالت، تعمیرات تنها در زمانی که دستگاه احتیاج به تعمیر دارد، انجام می‌شود. روش‌ها و تکنیک‌هایی همچون آنالیز ارتعاشات، آنالیز روغن و ذرات فرسایشی، ترموگرافی، آنالیز آلتراسونیک و غیره از جمله تکنیکهای CM می‌باشند. در این میان و به اذعان اغلب متخصصین، آنالیز ارتعاشات یکی از اساسی‌ترین و کارآمدترین تکنیکهای CM برای ماشین آلات و تجهیزات دوار است. در بسیاری از صنایع و کارخانجات، تجهیزات دوار جزء تجهیزات کلیدی به شمار می‌روند، لذا اهمیت تکنیک آنالیز ارتعاشات برای اجرای CM در این‌ گونه صنایع کاملا آشکار است.

پیاده‌سازی و اجرای condition monitoring چگونه انجام می‌گردد؟

با بکارگیری تکنیک آنالیز ارتعاشات با استفاده از تجهیزات سخت ‌افزاری و نرم‌افزاری مرتبط بر روی ماشین‌آلات دوار بصورت زیر انجام می‌شود:

1- مشخص کردن و مارک نمودن نقاط اندازه‌گیری روی ماشین آلات تعیین شده
2- ارتعاش‌سنجی کلیه تجهیزات مشخص شده بصورت ماهانه
3- ارزیابی ارتعاشی ماشین‌آلات
4- تجزیه و تحلیل فرکانسی ماشین‌آلات جهت عیب‌یابی
5- ارائه گزارشات اضطراری بعد از برداشت اطلاعات برای تجهیزاتی که دارای ارتعاشات خطرناک هستند
6- ارائه گزارشات تحلیلی کامل ماهیانه برای کلیه تجهیزاتی که ارتعاش‌سنجی شدند مطابق با فرمت گزارشات ارتعاش‌سنجی

همچنین شما علاقه مندان می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر درباره فعالیت‌های شرکت مهندسی پیشگامان تجارت و توسعه پایدار در زمینه CM به اینستاگرام ما مراجعه فرمایید. 

از پایش وضعیت یا CM چه استفاده‌ای در صنعت می‌شود؟

پایش وضعیت در صنایع زیر در سراسر کشور در حال اجرا است: – نیروگاه‌های بخار، گازی و آبی – صنایع نفت و گاز – صنایع فولاد – مجتمع پتروشیمی – صنایع چوب و کاغذ – کارخانه‌های سیمان – حمل و نقل – صنایع خودرو سازی – صنایع غذایی و فرآوری پایش وضعیت در صنایع زیر در سراسر کشور در حال اجرا است: – نیروگاه‌های بخار، گازی و آبی – صنایع نفت و گاز – صنایع فولاد – مجتمع پتروشیمی – صنایع چوب و کاغذ – کارخانه‌های سیمان – حمل و نقل – صنایع خودرو سازی – صنایع غذایی و فرآوری

بیشتر بخوانید:
تعمیر و نگهداری با روشهای پایش وضعیت

درباره ما

شرکت پیشگامان ماموریت دارد تا با بهره گیری و آموزش نیروهای فنی و مهندسی کار آمد و فارغ التحصیلان دانشگاه های معتبر و بکارگیری آنان در واحدهای مختلف اعم از بازاریابی و فروش ، بازرگانی و مهندسی ، ضمن ترجمه صحیح نیازمندی های صنعت جهت ارائه به شرکت های معتبر خارجی ، مشاور قابل اعتمادی برای صنعت کشور جهت تهیه و تامین و انتخاب بهترین گزینه ها جهت حل مشکلات و محدودیت ها در نتیجه افزایش بهره وری واحدهای متقاضی گردد.

آخرین مقالات

This site is registered on wpml.org as a development site.