روز ملی عزای عمومی

روز عزای عمومی

24 نوامبر (3 آذر) مصادف است با روز ملی عزای عمومی در آمریکا.
عزای عمومی روزهایی از سال است که به دلیل یک رخداد غم انگیز یا گرامیداشت فقدان فردی محبوب و مشهور در تاریخ مشخصی از سال اعلام می شود و مردم برای آن سوگواری می کنند و بعضی از آن ها در تقویم هر کشور نیز ثبت شده است.
در پی عزای عمومی پرچم کشورها نیمه افراشته می شود و برنامه های طنز، کنسرت های شاد و … اجرا نمی شوند.

 

روز ملی عزای عمومی برای چه وقایعی ثبت می شود؟

اصولا برای گرامیداشت درگذشت اشخاص اول مملکت، سران مذهبی، ورزشکاران و هنرمندان محبوب و مشهور و همچنین حوادث مرگبار و بلایای طبیعی برگزار می شود.
نلسون ماندلا در آفریقای جنوبی، هوگو چاوز در ونزوئلا در سال ۲۰۱۳ و … از سرانی هستند که برایشان عزای عمومی اعلام شده است.

از حوادثی که در دنیا به عنوان عزای عمومی اعلام شده است می توان به گرامیداشت قربانیان حملات 11 سپتامبر و تیراندازی فورت هود ۲۰۰۹ در آمریکا اشاره داشت.
از موارد اخیر نیز می توان به 10 روز عزای ملی جهت فوت ملکه الیزابت دوم اشاره کرد.

 

علت برگزاری عزای ملی چیست؟

در هر کشوری جهت گرامیداشت اشخاص محبوب، سران، مشاهیر و وقایع تلخ عزای ملی اعلام می شود. وقایعی که اهمیت بالاتری برای مردم همان کشور دارد تا سایر کشور های جهان.
علت اعلام عزای عمومی فقط ابراز غم و اندوه نیست بلکه فرصتی است برای افراد جامعه تا به ابعاد مختلف رویدادها بیندیشند و زندگی، کارها، موفقیت ها و شکست های درگذشتگان را ببینند و باعث ایجاد آگاهی بیشتر و بینش جدید به مسائل مختلف روزمره بشوند.
این بزرگداشت ها می توانند یادآور فانی بودن انسان و تمام آنچه که دارند باشند تا بتوانند کمی در “حال”، زیبا تر زندگی کنند و از لحظه به لحظه زندگیشان کمال استفاده را بکنند.

بد نیست یادی کنیم از این دو بیت شعر مولانا:

نردبان این جهان ما و منیست
عاقبت این نردبان افتادنیست
لاجرم هرکس که بالاتر نشست
استخوانش سخت تر خواهد شکست

 

یادآوری فانی بودن این دنیا و تمامی متعلقاتش جهت غم و اندوه نیست. بلکه باید بتوانیم در این دنیا با تمام پستی و بلندی هایش “زندگی” کنیم و نگذاریم مشکلات و سختی ها از ما انسانی مملو از بدی، خشم و کینه بسازد.
در نهایت نه قدرتی می ماند و نه دارایی و این فقط خوبی و یاد نیک است که از هرکس به جا می ماند.
چقدر خوب است که از تاریخ درس بگیریم. قدرتمندترین افراد دنیا نیز، در نهایت درگذشته اند و چیزی جز نام از آن ها باقی نمانده است.

 

نکته ای که در این قسمت باید مورد سؤال قرار گیرد این است که آیا وقایعی که به عنوان عزای عمومی اعلام می شوند مطابق با نظر مردم است؟ مردم در سراسر دنیا چه رخدادهایی را انتظار دارند که به عنوان عزای عمومی و ملی اعلام شود؟
اغلب در سراسر دنیا تاریخ های رسمی که به عنوان روز عزای عمومی اعلام می شود ، مطابق با خواست و تمایلات احساسی اکثریت جامعه و ارزش های اخلاقی تعیین می شود ولی در برخی کشورها ایدئولوژی حکومت و مسئولان بیشتر تعیین کننده است و نظر مردم خیلی در تعیین این روزها تأثیر گذار نیست! نظر شما چیست؟!

 

 

 

 

درباره ما

شرکت پیشگامان ماموریت دارد تا با بهره گیری و آموزش نیروهای فنی و مهندسی کار آمد و فارغ التحصیلان دانشگاه های معتبر و بکارگیری آنان در واحدهای مختلف اعم از بازاریابی و فروش ، بازرگانی و مهندسی ، ضمن ترجمه صحیح نیازمندی های صنعت جهت ارائه به شرکت های معتبر خارجی ، مشاور قابل اعتمادی برای صنعت کشور جهت تهیه و تامین و انتخاب بهترین گزینه ها جهت حل مشکلات و محدودیت ها در نتیجه افزایش بهره وری واحدهای متقاضی گردد.

آخرین مقالات

This site is registered on wpml.org as a development site.