روز جهانی یوزپلنگ و حفاظت از حیات وحش

روز جهانی یوزپلنگ و حفاظت از حیات وحش

یکشنبه 13 آذر (4 دسامبر) روز جهانی یوزپلنگ و حفاظت از حیات وحش است. چقدر خوب است اگر بتوانیم آگاهیمان را در رابطه با گیاهان و جانوران در معرض خطر و انقراض در زمین گسترش دهیم.

 

مهاجم ترین موجود برروی زمین انسان ها هستند و این باعث شده است با شکوه ترین موجودات در طبیعت در خطر انقراض قرار بگیرند و آسیبی جبران ناپذیر به اکوسیستم حیات وحش وارد شود.

 

یوزپلنگ ها از جمله حیوانات فوق العاده زیبا و سریعی هستند که در خطر انقراض قرار دارند.

روز جهانی یوزپلنگ و حفاظت از حیات وحش به ما یاد آوری می کند که بتوانیم هرچه بهتر حیوانات و حیات وحش را گرامی بداریم و حفظ کنیم.

 

حیات وحش در معرض خطری بزرگ

دخالت انسان در اکوسیستم طبیعی جهان قرن هاست که ادامه دارد. در دنیای مدرن، با سفر و اقامت انسان ها در نقاط مختلف جهان، زمین ها برای کشاورزی و جنگل ها برای صنایع مختلف از بین رفته اند.

 

روز جهانی حفاظت از حیات وحش فرصتی برای آگاهی، تأمل و اقدام در مورد مسائلی است که تعادل تنوع زیستی حیات وحش کره زمین را تهدید می کند. به دلیل تقاضا برای محصولات غیر قانونی از پوست و … حیوانات در بازار سیاه، انسان ها به شکار غیر قانونی گونه های مختلف حیات وحش تا مرز انقراض پرداخته اند.

 

در 8 نوامبر 2012، هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا در آن زمان، فراخوانی برای افزایش آگاهی و جلب مشارکت محافظان و علاقه مندان به حیات وحش درباره روز جهانی حفاظت از حیات وحش منتشر نمود. او همچنین استراتژی کاخ سفید برای رسیدگی به مشکل جهانی قاچاق حیات وحش را تشریح کرد.

داستان روز جهانی یوزپلنگ

در سال 1997 دکتر لوری مارکر، جانورشناس آمریکایی، “خیام (Khayam)” توله یوزپلنگی را که در Wildlife Safari در اورگان بزرگ کرد را جهت یک پروژه تحقیقاتی به نامیبیا برد. در این پروژه قصد بررسی این مورد را داشت که آیا می توان یوزپلنگ های اسیر را آموزش داد تا دوباره به تنهایی شکار کنند یا خیر.

 

این آزمایش با موفقیت انجام شد و دکتر مارکر به همراه خیام به ایالات متحده بازگشت. اما پس از بازگشت خاطرنشان کرد که صاحبان دام در نامیبیا، یوزپلنگ ها را از بین می برند، چراکه آن ها این گونه حیوانی را یک تهدید برای دام هایشان می دانند.

 

دکتر مارکر در سال 1991 صندوق حفاظت از یوزپلنگ را تأسیس کرد و از سال 2010 روز تولد خیام (4 دسامبر) را روز ترویج حفاظت از یوزپلنگ انتخاب کرد.

درباره پیروز یوزپلنگ ایرانی

پیروز آخرین یوز آسیایی است که در ایران متولد شده و زنده و سالم ماندن آن برای تمامی مردم ایران مهم است. متأسفانه این گونه در حال انقراض می باشد و باعث نگرانی تمام مردم ایران شده است.

 

پیروز فرزند “ایران” و “فیروز” است که در تاریخ 11 اردیبهشت 1401 در پارک ملی توران واقع در استان سمنان به همران دو توله دیگر به دنیا آمد.

متأسفانه دو توله دیگر زنده نماندند و پیروز هم جهت محافظت بهتر به تهران آمد و در حال حاضر توسط علیرضا شهرداری نگهداری می شود.

 

منابع:

Nationaltoday

Daysoftheyear

درباره ما

شرکت پیشگامان ماموریت دارد تا با بهره گیری و آموزش نیروهای فنی و مهندسی کار آمد و فارغ التحصیلان دانشگاه های معتبر و بکارگیری آنان در واحدهای مختلف اعم از بازاریابی و فروش ، بازرگانی و مهندسی ، ضمن ترجمه صحیح نیازمندی های صنعت جهت ارائه به شرکت های معتبر خارجی ، مشاور قابل اعتمادی برای صنعت کشور جهت تهیه و تامین و انتخاب بهترین گزینه ها جهت حل مشکلات و محدودیت ها در نتیجه افزایش بهره وری واحدهای متقاضی گردد.

آخرین مقالات

This site is registered on wpml.org as a development site.