اینلاین هاکی و هاکی روی یخ چه تفاوت‌هایی دارند؟

تفاوت اینلاین هاکی و هاکی روی یخ

تفاوت اینلاین هاکی و هاکی روی یخ

شاید برای شما هم سوال شده باشد که اینلاین هاکی یا هاکی غلتکی که گاهی با نام رولر هاکی نیز شناخته می‌شود، چه تفاوتی با هاکی روی یخ دارد. امروز به بررسی تفاوت این دو ورزش با یکدیگر میپردازیم. با ما همراه باشید.

هاکی در ایران

پیش از ساخت پیست هاکی روی یخ ایران مال که در بزرگراه خرازی تهران واقع شده است، مشتاقان رشته ورزشی هاکی، باید این ورزش را به شکل اینلاین هاکی دنبال می‌کردند. چراکه زیرساخت مناسبی برای تجربه واقعی هاکی روی یخ در ایران وجود نداشت. پیشگامان تجارت و توسعه پایدار، اولین و تنها سازنده یک پیست هاکی روی یخ استاندارد در کشور عزیزمان است. ما امید داریم به زودی در جای جای کشور عزیزمان از چنین امکانی برخوردار باشند و ورزش هاکی روی یخ ایران در سطح جهانی مورد بحث و توجه قرار گیرد.

مشخص ترین تفاوت، نام!

همانطور که در ابتدا اشاره کردیم، اینلاین هاکی مترادف های فراوانی دارد، از قبیل: هاکی غلتکی، هاکی هاردبال یا کواد. در حالیکه هیچ نام جایگزین یا مترادفی برای هاکی روی یخ وجود ندارد. در برخی کشورها مانند کانادا، ایالات متحده و در بخش هایی از آمریکای جنوبی، آسیا، آفریقا، استرالیا، انگلستان، ایرلند و هلند، هاکی به معنای هاکی روی چمن است بنابراین تاکید بر بخش “روی یخ” این ورزش ها را از هم متمایز می نماید.

اسکیت اینلاین هاکی
                 اسکیت اینلاین هاکی

 

تفاوت‌های اصلی میان اینلاین هاکی و هاکی روی یخ

 

میان دو رشته ورزشی اینلاین هاکی و هاکی روی یخ چندین تفاوت اصلی وجود دارد که در ادامه آنها را به تفصیل توضیح داده‌ایم. با ما همراه باشید تا تفاوت این دو رشته را دریابید. با بررسی محل بازی این دو ورزش یعنی پیست شروع می‌کنیم:

1. پیست

تفاوت اصلی بین اینلاین هاکی و هاکی روی یخ در پیست‌های آنها نهفته است. ابعاد پیست هاکی اینلاین و هاکی روی یخ باهم تفاوتی نداشته و هر دو در اندازه 60 در 30 مترمربع ساخته می‌شوند. اما برای ساخت پیست هاکی روی یخ به زیرسازی، پاشش آب و ایجاد یک لایه یخی نیاز داریم. در حالیکه این مراحل در حین ساخت پیست هاکی اینلاین انجام نمی‌شود. جنس پیست هاکی رولر اغلب بتن است. گاهی نیز از کاشی های پلاستیکی به هم پیوسته برای ایجاد یک سطح اسکیت استفاده می شود که ابعاد آنها 6 در 6 اینچ است و روی بتن قرار می گیرند.

2. خصوصیات

هاکی روی یخ نیازمند وجود دسته‌های مخصوص و توپی به نام “پوک” است. اینلاین هاکی اساسا با استفاده از نوعی توپ ورزشی انجام می‌شود. همچنین باتوجه به اینکه اصطکاک سطح یخی بسیار کمتر از سطح پلاستیکی است، رولر هاکی بازی کندتری است.

3. تجهیزات موردنیاز

  •  اسکیت
    اسکیت پایه اصلی ورزش های هاکی است. اما این دو ورزش در نوع و شکل اسکیت باهم تفاوت دارند. همانطور که از نام رولر هاکی مشخص است، زیر این نوع از کفش ها، چرخ هایی قرار گرفته است که ورزشکاران را قادر به حرکت روی بتن و سطح پلاستیکی میکند. این در حالی است که هاکی روی یخ یک تیغه تیز در پایین کفش دارد که حرکت روی یخ را ممکن می سازد. کفش های، هاکی روی یخ اغلب وزن بیشتری از اسکیت های غلتکی دارند.
کفش اینلاین هاکی و هاکی روی یخ باهم تفاوت دارند
       کفش هاکی روی یخ
  • پد
    حتما شما هم هنگام تماشای ویدیوهای مربوط به مسابقات هاکی روی یخ، متوجه ابعاد بزرگ سرشانه بازیکنان این ورزش شده اید. در زیر لباس مخصوص هاکی روی یخ، باید از پدهای خاصی استفاده شود که از استخوان شانه و ترقوه محافظت میکند .وجود این پدها کمک میکند تا در صورتی که هرگونه اتفاق غیرمترقبه ای پیش آمد، کمترین آسیب به بدن بازیکن وارد شود. این در حالی است که در اینلاین هاکی اغلب از پد استفاده نمیشود.

4. قوانین

اکثر قوانین اینلاین هاکی و هاکی روی یخ مشترک هستند، اما تفاوت های اندکی در روش بازی آنها وجود دارد. به طور مثال روی پیست اینلاین هاکی هیچ خط آبی رنگی وجود ندارد، بنابراین در این ورزش منطقه آفساید وجود ندارد. شما با تماشای ویدیوی رنگ آمیزی پیست یخ ایران مال متوجه میشوید وجود خط آبی رنگ روی پیست یخ از اصلی ترین بخش های آماده سازی این پیست برای بازی ها و مسابقات است.

در رولر هاکی اگر سه بار جریمه شوید از بازی اخراج خواهید شد، در حالی که در هاکی روی یخ قوانین در برابر مجازات آنقدرها هم سختگیرانه نیست. به طور مثال پس از سه بار جریمه شدن در یک بازی، ممکن است یک تخلف در بازی به شما داده شود.

5. اندازه تیم

تیم رولر هاکی حداقل چهار بازیکن و حداکثر 16 بازیکن دارد. هاکی روی یخ در کمترین حالت تیم 5 نفره و در بیشترین حد شامل 20 بازیکن می‌شود.

6. مدت زمان بازی

مدت زمان بازی اینلاین هاکی به چهار کوارتر 10 دقیقه ای تقسیم می شود. همچنین امکان این وجود دارد که در دو نیمه 20 دقیقه ای بازی شود.
این در حالی است که بازی های هاکی روی یخ سه دوره 20 دقیقه ای دارند. به این معنی که بازی یک ساعت به طول می انجامد و در بین دو دوره اول، 17 دقیقه استراحت وجود دارد.

7. تفاوت در تماس با بدن

در اینلاین هاکی اگر در طول بازی، اتفاقی لمس بدن رخ دهد مجازات سنگینی در انتظار شما خواهد بود. این درحالی است که برخی از تماس های بدنی در ورزش هاکی روی یخ مجاز تلقی می‌شوند.

 

 

امید است خواندن این مقاله به شما کمک کرده باشد، تفاوت های میان این دو ورزش هیجان انگیز را دریافته باشید. در صورتی که علاقه مند به کسب اطلاعات بیشتری در این زمینه هستید، میتوانید با سر زدن به شبکه های اجتماعی ما مانند لینکدین و اینستاگرام، مطالب جالبی را مطالعه کنید.

درباره ما

شرکت پیشگامان ماموریت دارد تا با بهره گیری و آموزش نیروهای فنی و مهندسی کار آمد و فارغ التحصیلان دانشگاه های معتبر و بکارگیری آنان در واحدهای مختلف اعم از بازاریابی و فروش ، بازرگانی و مهندسی ، ضمن ترجمه صحیح نیازمندی های صنعت جهت ارائه به شرکت های معتبر خارجی ، مشاور قابل اعتمادی برای صنعت کشور جهت تهیه و تامین و انتخاب بهترین گزینه ها جهت حل مشکلات و محدودیت ها در نتیجه افزایش بهره وری واحدهای متقاضی گردد.

آخرین مقالات

This site is registered on wpml.org as a development site.