انواع فیلتراسیون مورد استفاده در کشاورزی

انواع گوناگون فیلتراسیون

فیلتراسیون و کاربرد آن در صنعت کشاورزی

درباره محدود بودن منابع آبی و هدر رفت شدید آب در صنعت کشاورزی پیش از این بسیار سخن گفته شده است. ما در مقالات پیشین به طور کلی درباره فیلتراسیون یا صافش توضیح داده‌ایم که می‌توانید از طریق این صفحه به آن دسترسی داشته باشید. اما امروز می‌خواهیم درباره روش‌های مختلف آبیاری در این صنعت صحبت کنیم که انواع گوناگون فیلتراسیون در آن نقش کلیدی ایفا می‌کند.

همانطور که احتمالا می‌دانید، برای آبیاری زمین های زراعی در ابعاد عظیم و مساحت‌های چند ده هکتاری، اغلب از آب چاه استفاده می‌شود. این نوع از برداشت آب و آلوده بودن آن سبب می‌شود که کشاورزان همواره نگران ذرات معلق در آب مصرفی باشند. چرا که این ذرات معلق در آبیاری قطره‌ای ممکن است موجب گرفتگی حفره‌های ریز ارکان آبیاری شوند و خسارات عظیمی را رقم بزنند. اما چه عاملی می‌تواند از پیشامد این اتفاق جلوگیری کند؟

در چنین شرایطی است که اهمیت فیلتراسیون را بهتر درک می‌نماییم. اینکه شما از چه روش صافشی استفاده کنید کاملا بستگی دارد به نوع برداشت آب، دبی مدنظر و مساحت زمینی که قصد آبیاری آن را دارید. در ادامه چند روش از محبوب ترین و پراستفاده ترین روش های آبیاری در صنعت کشاورزی را شرح داده‌ایم. برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید از طریق اینستاگرام شرکت پیشگامان تجارت و توسعه پایدار، با ما تماس حاصل فرمایید. مشاورین متخصص ما پاسخگوی سوالات شما درباره انواع فیلتراسیون صنعتی هستند.

انواع گوناگون فیلتراسیون مورد استفاده در صنعت کشاورزی

  •  فیلتر شنی

    کاربرد فیلترهای شنی فقط مختص به صنایع کشاورزی و غذایی نمی‌شود. بلکه حتی فیلترهای پشت یخچال های شما هم جزو این دسته محسوب می‌گردند. فیلتر شنی را می‌توان قدیمی‌ترین نوع فیلتراسیون تاریخ دانست! از زمانی که انسان متوجه شد با استفاده از شن و ماسه می‌تواند آب را تا حدی تمیز و قابل آشامیدن نماید تا امروز که این نوع از صافش در صنایع مختلف کاربرد دارد، فیلتر شنی همواره نقش مهمی در تصفیه آب بازی می‌کرده. البته این نوع تصفیه چندان قوی نبوده و نهایتا ذرات معلق به قطر 50 میکرون را حذف می‌کند. موادی که در این دسته جای می‌گیرند عبارتند از گل، جلبک، رنگ، پلانکتون یا مواد آلی معلق در آب.

انواع مختلف فیلتر شنی

البته فیلترهای شنی، خود به چند دسته مختلف تقسیم می‌شوند:
• SLOW SAND FILTER
فیلترهای شنی کند، همانطور که از اسم این نوع مشخص است. در این حالت عبور آب به شدت آهسته بوده و بدون هیچگونه نیرو یا فشار بیرونی انجام می‌شود. این نوع از فیلتراسیون شنی برای حجم‌های پایین تری از آب به کار می‌رود.
• RAPID SAND GRAVITY FILTER
این نوع از فیلتر شنی، سریعتر از نوع قبلی انجام می‌پذیرد. تفاوت این دو نوع، در وجود نیروی یک پمپ است که آب را به سمت پایین روانه می‌کند.
• RAPID SAND PRESSURE FILTER
از هر دو نوع ذکر شده، سریعتر انجام می‌شود و البته کیفیت آب خروجی نیز به مراتب پایین تر است.

فیلتر شنی خصوصا در شرایطی که آب مدتی راکد مانده است و جلبک بسته، کاربرد دارد.

slow sand filtration
انواع مختلف فیلتر شنی
  •  فیلتر هیدروسیکلون

    شاید یکی از جالب ترین انواع فیلتراسیون، هیدروسیکلونی یا گریز از مرکزی باشد. در این روش از صافش علم فیزیک و شیمی در هم آمیخته شده‌ و باعث ایجاد دستگاهی مخروطی شکل شده‌اند که بیشتر برای حذف ذرات شن و ماسه موجود در آب به کار می‌رود. در ادامه می‌توانید نمونه‌ای از این دستگاه را مشاهده فرمایید.
    اگر آبی که از آن برای آبیاری زمین زراعی خود استفاده می‌فرمایید مستقیما از بستر رودخانه یا چاه به دست می‌آید، استفاده از فیلترو هیدروسیکلونی، برای شما، از واجبات است.

فیلتر هیدروسیکلونی
فیلتر هیدروسیکلونی

همانطور که در تصویر پیداست، دو بخش اصلی این دستگاه، یک قسمت استوانه‌ای و یک بخش مخروطی و تحتانی است. نیروی ثقلی و نیروی گریز از مرکز سبب می‌شوند که آب هنگام چرخش دوار در این دستگاه، تصفیه شده و ذرات معلقی که قطری حدود 75 میکرون دارند ، از بین رفته و حذف شوند. آب ورودی به این دستگاه، پس از عبور از بخش استوانه‌ای شکل به بخش مخروطی پرتاب می‌شود. این پرتاب سبب شده آب به شکل چرخان در این مخروط جریان پیدا کند و نیروی گریز از مرکز سبب شود ذرات بزرگ معلق در محلول، از آن جدا شوند.

در نهایت آب به بخش تحتانی رفته و از آن سمت، به شکل تمیز و تصفیه شده، خارج می‌گردد. اگر آب چاه شما فشار ورودی چندانی ندارد، این دستگاه می‌تواند انتخاب مناسبی برای شما باشد چرا که در مقابل افت فشار مقاوم است. البته در نظر داشته باشید که این فشار ورودی نباید از حد مشخصی، که توسط سازنده تعیین میگردد، کمتر شود.

  • فیلتر توری

    ساده ترین و قدیمی ترین نوع فیلتراسیون در صنایع مختلف همین فیلترهای توری هستند. فیلترهای توری یکی از مهم ترین انواع فیلترهای آبیاری قطره ای است که نقش مهمی در حذف ذرات معلق موجود در آب ایفا می کند. البته ممکن است ذرات بسیار ریز از این فیلتر توری رد شوند. اصولا از این نوع فیلتراسیون به عنوان پیش تصفیه استفاده می‌گردد و پس از آن یکی دیگر از انواع فیلتراسیون ذکر شده مانند هیدروسیکلونی یا دیسکی استفاده می‌شود.

فیلتر توری
فیلتر توری

شاید بتوان ملموس ترین نوع فیلتراسیون توری را مش‌های فلزی دانست که گاه در جوی های خیابان ها دیده‌اید. این مش‌ها به منظور جلوگیری از ورود زباله‌های بزرگ به آب جوی استفاده می‌شوند. البته نوع صنعتی این فیلترها، اغلب به شکل زیر هستند. فیلترهای توری در دو نوع خودشوینده و شستشوی دستی در بازار موجود هستند

  • فیلتر دیسکی

    میتوان گفت که این نوع از فیلترها، مهم ترین نوع در صنعت کشاورزی هستند. البته از آنها به عنوان جالب ترین و جدیدترین انواع فیلتراسیون نیز میتوان نام برد. شرکت های فعال در این زمینه در سرتاسر جهان حضور دارند از اسپانیا و آمریکا تا خاورمیانه. این فیلترها در عمل، شباهت زیادی به فیلترهای توری دارند. تفاوت این دو نوع در وجود دیسک‌های انعطاف پذیر است. البته استفاده از این نوع فیلترها به نسبت فیلترهای توری به مراتب ساده‌تر است، چرا که نگهداری از آن آسان تر بوده و عمر مفید بیشتری دارند. نوعی از این فیلترها را در ادامه می‌بینید.

فیلتر دیسکی
فیلتر دیسکی خودشوینده

فیلترهای دیسکی مناسب سیستم‌هایی است که نمی‌توان آنها را مکررا باز کرده و بازرسی نمود. این نوع از فیلتراسیون دارای دو نوع شستشوی دستی و خودکار است. که نوع خودشوینده یکی از جالب‌ترین ابداعات در زمینه فیلتراسیون است. این نوع از فیلترهای دیسکی بر اساس دبی آب ورودی، میزان ذرات معلق در آب و فشار آب، برنامه ریزی می‌شوند تا بعد از مدت مشخصی خود را شسته و دیسک‌ها را از آلایندگی پاک کنند تا آماده فیلتراسیون مجددا شوند.

درباره ما

شرکت پیشگامان ماموریت دارد تا با بهره گیری و آموزش نیروهای فنی و مهندسی کار آمد و فارغ التحصیلان دانشگاه های معتبر و بکارگیری آنان در واحدهای مختلف اعم از بازاریابی و فروش ، بازرگانی و مهندسی ، ضمن ترجمه صحیح نیازمندی های صنعت جهت ارائه به شرکت های معتبر خارجی ، مشاور قابل اعتمادی برای صنعت کشور جهت تهیه و تامین و انتخاب بهترین گزینه ها جهت حل مشکلات و محدودیت ها در نتیجه افزایش بهره وری واحدهای متقاضی گردد.

آخرین مقالات

This site is registered on wpml.org as a development site.