آشنایی با انواع سیکل تبرید

سیکل های تبرید انواع مختلفی دارد

آشنایی با انواع سیکل تبرید

در مقاله پیشین با نحوه کارکرد سیکل تبرید آشنا شدیم و اجزا این چرخه سرمایی را معرفی کردیم. می‌توانید از طریق لینک سیکل تبرید به چه معناست به آن مقاله دسترسی داشته باشید. اما امروز به سراغ معرفی انواع سیکل های تبرید از جمله سیکل های تبرید جذبی و تراکمی رفته‌ایم. تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید تا بتوانید تشخیص دهید کدام دستگاه سرمایشی در اطراف شما از کدام یکی از این روش‌ها برای تولید هوای سرد بهره می‌برد؟

دسته بندی سیکل‌های تبرید

به طور کلی میتوان سیکل های تبرید را به چهار دسته زیر نقسیم کرد:
• سیکل تبرید تراکمی
• سیکل تبرید جذبی
• سیکل تبرید تبخیری
• سیکل تبرید ترموالکتریک
البته قابل ذکر است که در حال حاضر اولین اولویت و بیشترین سیکل تبرید استفاده شده در صنعت نوع تراکمی است و در جایگاه دوم نوع جذبی قرار دارد. اما عملکرد این انواع گوناگون، باهم بسیار تفاوت دارد، یکی بر پایه گاز مبرد است و دیگری بر پایه آب و ماده شیمیایی، در ادامه به بررسی عملکرد هرکدام می‌پردازیم.

بررسی عملکرد سیکل‌های تبریدی متداول

سیکل تبرید تراکمی، در اصل همان پایه سیکل تبرید است. اجزائ چهارگانه اواپراتور، شیر انبساط، کمپرسور و کندانسور را داراست. نحوه عملکرد این نوع را به تفصیل در مقاله “مفهوم سیکل تبرید چیست” شرح داده‌ایم. در حال حاضر تلاش صنعتگران این بخش، افزایش کارایی هرچه بیشتر سیکل تبرید تراکمی به کمک افزایش بهره وری اواپراتور و در عین حال کاهش میزان انرژی مصرفی است.

همانطور که از نام سیکل تبرید جذبی پیداست، اساس کارایی این چرخه سرمایشی بر پایه مواد جاذب شیمیایی استوار است. در این چرخه اغلب از ماده شیمیایی به نام لیتیوم بروماید استفاده می‌گردد. البته این به معنای عدم استفاده از آب نیست. در ابتدای چرخه تبرید جذبی، آب مقطر در مجاورت با گرما قرار می‌گیرد. این امر سبب می‌شود آب تبخیر شده و توسط لیتیوم بروماید جذب شود، پروسه جذب کردن آب مقطر توسط ملکول‌های این ماده شیمیایی تا جایی افزایش می‌یابد که این ماده به حالت اشباع رسیده و سپس توسط یک پمپ جاذب به سمت ژنراتور جذب شود. در این مرحله، واکنش شیمیایی اتفاق می‌افتد که گرماده است و همین امر سبب می‌شود چرخه تبرید تکمیل شود. در طی مرحله آخر سیکل تبرید جذبی، آب از لیتیوم بروماید جدا شده، فلذا دستگاه برای شروع مجدد چرخه آماده می‌شود.

سایر چرخه های تبریدی به چه نحو عمل می‌کنند؟

چرخه تبرید تبخیری را همه می‌شناسیم. ملموس ترین مثال برای این چرخه، کولرهای آبی خانگی هستند. ما پوشال‌های این کولرهای آبی را خیس می‌کنیم تا سیستمی مرطوب برای ایجاد تبخیر ایجاد کنیم و به کمک الکتروموتور درون کولر، خیسی پوشال‌ها و برخورد هوای گرم، هوای خنک و تازه ایجاد شود و به درون کانال کشیده شود تا به اتاق موردنظر برسد و فضا را مطبوع سازد.

و آخرین موردی که باید به آن اشاره کنیم، سیکل تبرید ترموالکتریک است که ممکن است از سایر این چرخه‌ها ناشناخته تر و جدیدتر باشد. اساس کار این نوع از چرخه سرمایشی، برخلاف سایر انواع، آب یا گازهای مبرد نیست بلکه در این روش از جریان الکتریکی و ترموکوپل‌ها استفاده می‌گردد. در این روش ما از جریان الکتریکی برای ایجاد سرما و بیرون کردن هوای گرم استفاده می‌کنیم.

 

برای دیدن انیمیشن کامل یک چرخه تبریدی می‌توانید به لینکدین پیشگامان تجارت و توسعه پایدار مراجعه فرمایید.

درباره ما

شرکت پیشگامان ماموریت دارد تا با بهره گیری و آموزش نیروهای فنی و مهندسی کار آمد و فارغ التحصیلان دانشگاه های معتبر و بکارگیری آنان در واحدهای مختلف اعم از بازاریابی و فروش ، بازرگانی و مهندسی ، ضمن ترجمه صحیح نیازمندی های صنعت جهت ارائه به شرکت های معتبر خارجی ، مشاور قابل اعتمادی برای صنعت کشور جهت تهیه و تامین و انتخاب بهترین گزینه ها جهت حل مشکلات و محدودیت ها در نتیجه افزایش بهره وری واحدهای متقاضی گردد.

آخرین مقالات

This site is registered on wpml.org as a development site.