تجهیزات هاکی روی یخ

تجهیزات هاکی روی یخ

تجهیزات هاکی روی یخ چیست و چه کاربردهایی دارند؟ در این ورزش به دلیل بالا بودن امکان آسیب در طی بازی، حتما باید از تجهیزات تخصصی استفاده شود. در ادامه هر کدام از این تجهیزات را معرفی می کنیم.

 

استفاده از تجهیزات در هاکی روی یخ

در هاکی، به دلیل سطح سخت یخ، چوب، توپ و افرادی که با سرعت در حال حرکت هستند، بروز آسیب بسیار رایج است. به همین جهت، در کنار تجهیزات اولیه بازی، بهتر است تمامی بازیکنان، جهت تسهیل بازی و همچنین جلوگیری از شکستگی و آسیب، از تجهیزات تخصصی ایمنی نیز استفاده کنند.

 

استفاده از تجهیزات در هاکی روی یخ

 

همانطور که در مقاله “قوانین دعوا در هاکی روی یخ” به آن اشاره شد، در این بازی شروع دعوا به صورت یک سنت است و از قوانین دعوا، مجهز بودن به تجهیزات ایمنی است.

 

معرفی تجهیزات هاکی روی یخ:

 

کلاه هاکی (Helmet):

کلاه ایمنی، برای تمامی بازیکنان ضروری است. کلاه هاکی روی یخ، دارای پوسته بیرونی گرم و سفت اما انعطاف پذیر است. معمولا از جنس نایلون یا ABS است که در داخل آن از فوم نیتریل وینیل محکم، جهت کاهش ضربه استفاده می شود. این کلاه، دارای محافظ جلوی صورت و بند و پیچ در کناره ها و پشت، جهت تنظیم اندازه است.
با وجود کلاه ایمنی، آسیب به سر و صورت در هاکی روی یخ رایج است.

کلاه هاکی

 

محافظ گردن (Neck guard):

محافظ گردن در هاکی روی یخ از تعدادی صفحات نایلونی یا ABS به همراه یک پوشش مشبک بیرونی مقاوم، جهت جلوگیری از بروز آسیب به گردن و گلو تشکیل شده است.

محافظ ساق پا (Shin guard):

زانوبند دارای یک پوسته پلاستیکی سخت در جلو و پشت پا است که از مفصل زانو، استخوان جلوی ساق پا و … محافظت می کند. باید به این نکته توجه داشت که اگر محافظ ساق پا خیلی بلند باشد، داخل اسکیت می لغزد و از حرکت صحیح مچ پا جلوگیری می کند. اگر این محافظ به طور کامل برروی مفصل زانو قرار نگیرد، کشکک به درستی محافظت نمی شود و دچار آسیب می شود.

 

محافظ کتف و آرنج (Shoulder & Elbow pads):

بالشتک هایی با یک روکش پلاستیکی سخت هستند، که از بروز ضربه به کتف و آرنج جلوگیری می کند.

 

محافظ کتف و آرنج هاکی

 

دستکش هاکی (Hockey gloves):

دستکش هاکی دارای چرمی نازک، در کف و انگشتان است و دارای بالشتک هایی برروی دست است که از بروز ضربه به دست و خم شدن شست به عقب جلوگیری می کند.

 

دستکش هاکی

 

گارد دهان (Mouthguard):

گارد دهان، دارای انواع مختلفی است. از پلاستیکی ساده تا گاردهایی که قابل قالب گیری سفارشی هستند و صحبت را آسان تر می کنند.
در گذشته بسیاری از بازیکنان هاکی روی یخ دچار شستگی دندان های جلو و فک می شدند. اما امروزه با استفاده از گارد دهان از شدت ضربات وارد شده به صورت و دهان کاسته می شود.

 

گارد دهان هاکی

 

اسکیت هاکی (Ice skate):

اسکیت هاکی روی یخ، دارای بدنه ای بسیار سخت و مقاوم در برابر ضربه های توپ و چوب است. با این حال ساختار این اسکیت به گونه ای است که مچ پا داخل آن امکان خم و راست شدن و چرخش دارد تا شخص بتواند به سرعت حرکت کند و تغییر جهت دهد.
ساختار اسکیت پاتیناژ به این صورت است که ارتفاع پاشنه ی پا تا زمین بیشتر از ارتفاع پنجه پا تا زمین است.

 

توپ هاکی (Hockey Puck):

توپ هاکی که به آن هاکی پاک (Hockey Puck) نیز می گویند، دارای قطر 3 و ضخامت 1 اینچ و دارای وزن 170 گرم است. جنس این دیسک، لاستیکی ولکانیزه است و از آن در بازی های هاکی روی یخ، اینلاین هاکی و رولر هاکی استفاده می شود.

 

چوب هاکی (Hockey Stick):

چوب هاکی، دارای انواع و اندازه های مختلفی است. این چوب معمولا از کامپوزیت ساخته می شود، اما انواع پیشرفته ی آن از گرافیت ساخته می شوند.

 

شرکت پیشگامان تجارت و توسعه پایدار مجری ساخت پیست یخ ایرانمال، اولین پیست یخ در ابعاد استاندارد در ایران است.

 

منبع:

wikipedia

درباره ما

شرکت پیشگامان ماموریت دارد تا با بهره گیری و آموزش نیروهای فنی و مهندسی کار آمد و فارغ التحصیلان دانشگاه های معتبر و بکارگیری آنان در واحدهای مختلف اعم از بازاریابی و فروش ، بازرگانی و مهندسی ، ضمن ترجمه صحیح نیازمندی های صنعت جهت ارائه به شرکت های معتبر خارجی ، مشاور قابل اعتمادی برای صنعت کشور جهت تهیه و تامین و انتخاب بهترین گزینه ها جهت حل مشکلات و محدودیت ها در نتیجه افزایش بهره وری واحدهای متقاضی گردد.

آخرین مقالات

This site is registered on wpml.org as a development site.