به بهانه ششمین #نمایشگاه بین المللی مراکز خرید Retail_show# ، ساخت یک مرکز خرید یا مراکز تجاری تفریحی عظیم به اصطلاح مال مستلزم برنامه ریزی، طراحی و اجرای صحیح است. گروه مهندسی پیشگامان تجارت و توسعه پایدار با داشتن رزومه ساخت پیست استاندارد یخ در ایران مال شهر تهران توانایی ساخت شهربازی های برفی، اتاق برف برای پروژه های خاص میباشد.
عناصر کلیدی ساخت یک مرکز خرید یا تجاری تفریحی
محل احداث
انتخاب مکان مناسب برای احداث یک مرکز تجاری بسیار مهم است. عواملی که باید در نظر گرفته شوند عبارتند از: دید بصری، دسترسی، نزدیکی به مناطق مسکونی، مطالعه بازار هدف و شناخت رقبای منطقه.
طراحی و چیدمان
چیدمان و طراحی مرکز خرید باید با دقت لازم انجام شود به طوری که از لحظه ورود مشتری دیده میشود مانند: چشم انداز ویترین فروشگاه ها، جذابیت تفریحی، امکانات پارکینگ و طراحی فضای #خاص میتواند بهینه شود.
بازاریابی و برندسازی
در اختیار داشتن تیم بازاریابی و برندینگ جهت ارائه به مشتریان، ایجاد آگاهی و ایجاد هویت متمایز برای مرکز خرید مهم است. این ممکن است شامل کمپین های تبلیغاتی، حضور در رسانه های اجتماعی، رویدادها، تبلیغات و مشارکت با مشاغل محلی باشد.
تفاوت مرکز خرید و مال
مراکز خرید مجموعهای از فروشگاههای خردهفروشی مستقل به همراه پارکینگ هستند که توسط یک شرکت پیمانکار، ساخته و نگهداری میشوند. اما مال ها دارای تنوع بیشتر به همراه مراکز خرده فروشی متنوع تر، دارا بودن رستوران و فودکورت، همچنین در اختیار داشتن مرکز تفریحی با فضایی خاص است که در ادامه به بررسی آن میپردازیم.
اندازه و مقیاس: مال ها معمولاً بزرگتر و گسترده تر از مراکز خرید هستند. و دارای طیف وسیعی از فروشگاههای خردهفروشی، رستورانها، و امکانات اضافی مانند سینما – تئاتر، و مراکز بازی سرپوشیده کودکان هستند. از سوی دیگر، مراکز خرید ممکن است از نظر اندازه کوچکتر باشند و در درجه اول بر فروشگاه های خرده فروشی با جاذبه های اضافی کمتر تمرکز کنند.
فضای متفاوت: مال ها اغلب فضایی سطح بالا و خاص با امکاناتی مانند پیست هاکی، پاتیناژ، کرلینگ، اسکیت، نورگیر و تزئینات مجلل را در اولویت قرار می دهند. مراکز خرید بسته به بازار هدف و موقعیت مکانی، ممکن است تجربه به اصطلاح خرید خودمانی و آرامتر را ارائه دهند.
بزرگترین مال های جهان
امروزه ساخت مراکز عظیم مال ها فقط بخاطر خرید کردن کالا و صرف غذا برای مشتریان و محلی برای دورهمی دیگر نیست، بلکه محلی برای ارایه تفریحات وسرگرمی های خاص مانند دهکده برفی در کنار ثبت خاطرات خوش با عزیزان در آنجا است. به بررسی پنج مال بزرگ در جهان میپردازیم ، لطفا با ما همراه باشید.
-
ایران مال: با مساحت 1.950.000 متر مربع با در اختیار داشتن تنها پیست هاکی روی یخ استاندارد در ایران، رتبه نخست را به خود اختصاص داده است.
-
دبی مال:دومین رتبه با مساحت 1.200.000 متر مربع.
-
در کویت نیز Avenue Mall با مساحت1.200.000 متر مربع.
-
درشهر پوتراجایا مالزی IOI City Mall با مساحت 820.887 متر مربع.
-
در جنوب چین New South China Mal با مساحت 659.612 متر مربع.